понеділок, 4 грудня 2023 р.

«Як живі». Репортаж зі студії пластичного гриму

 

Адресний план майстерні "Голем".
Світлина: Олександр Баранчук

У Києві на Лісовому масиві є будинок, де роблять… трупи. А ще довкола його дверей та вікон висять голови, руки, маски… О, ні, не лякайтеся. Мова не про Франкенштайна чи зомбі. А хоча…  таки трошки і про них.

У творчій майстерні  пластичного гриму скульптор Олег Цьось разом зі своєю дружиною Альбіною створюють фігури, маски, частини тіла для кіновиробництва. 

Олег Цьось з дружиною Альбіною. 
Світлина: Олександр Баранчук

Вони започаткували першу в Україні студію пластичного гриму під назвою «Голем». «Мені сподобалась ідея, в предмет була вкладена душа та він ожив»розповідає Олег про назву своєї майстерні.  (Голем -  міфічна антропоморфна істота в єврейській міфології. У Псалмах цим словом позначають аморфний безформний матеріал – ред.)

«У нас ще є одна назва, ми придумали – «Живі», вона теж дуже доречна». «Голем» абстрактно та «Живі» теж, тому це зараз навіть більш в тему, ми постійно видозмінюємось в напрямках», - розповідає Альбіна про додаткову назву до майстерні.

«Якщо якісь складні фільми, й там супер спецефекти, то все рівно йдуть до нас, тому «Голем» це більш кіношна штука, мене знають режисери за цією назвою, тому ми вирішили дві гілки розвивати» -  каже Олег.

У майстерні є де оку зачепитися. Під стелею на полиці розташовані різні голови, олюднений лев зі справжнім волоссям, маска кота, наче зняли зліпок з великої морди кішки та інші цікаві маски. А на диванчику лежить маска Крампуса, з рогами та гострими зубами, яку мені дозволили приміряти. Може, зробити кінокар’єру?

Кореспондент Daily Dal у масці Крампуса. 
Світлина: Олександр Баранчук

За дверима у сусідній кімнаті розташовані в повний зріст фігури Лесі Українки та Івана Мазепи. Вони як живі, але застигли в одній позі. 

Фігури Лесі Українки та гетьмана Івана Мазепи. 
Світлина: Олександр Баранчук

А над Лесею голова Ісуса, наче з ікон, але світліша та немов справжня, з людським волоссям та бородою. Якщо прикрити клаптики силікону під шиєю Ісуса, то буде враження, наче це точно його голова. «Один бразильський ресторан тут у Києві просив нас зробити Ісуса в повний зріст. Їм для фотозони треба було, у нас залишилась форма, тому ми зробили ще одного для себе», -  розповідає Альбіна про Христа.

У майстра Цьося велика полиця з масками різних розмірів, кожна має свою історію, є скульптури дітей, маленькі фігури та великі маски на голову з дитячими обличчями та інші антропоморфні роботи майстра: прибульці та монстри, деякі без очей та з ними. Це все видається моторошним на початку, але з часом звикаєш до такої атмосфери. Але не покидає відчуття, що деякі обличчя з усіх кутків кімнати стежать за тобою.

У майстерні пластичного гриму "Голем" 
Світина: Олександр Баранчук

А ще на полиці окрім голів та масок є руки різних кольорів з усіма лініями та прожилками, ніби хтось зі сторони вулиці пробив стіну будинку та просунув руки до майстерні.

В невеликому, але заповненому масками та фігурами коридорі, на вході, розташовані маски з різних текстур: одна виглядає наче заросле корінням дерева людське обличчя, а інша схожа на вовка, темна та блискуча маска на дотик наче з каменю.

Фігури батьків скульптора Олега Цьося. 
Світлина: Олександр Баранчук

Увічнив майстер Цьось і своїх батьків. На вході до майстерні стоїть жінка з рушником та усмішкою і сивий чоловік з люлькою та хмурим обличчям. Тато й мама гостинно запрошують візітерів.

Альбіна показує роботу під назвою «Війна». Робота наразі заклеєна плівкою та стоїть не на видному місці, але можливо колись буде у музеї.

"Війна". Світлина: Олександр Баранчу

«Війна» - це скляний акваріум, в якому з землі ростуть паростки. З цих паростків ростуть малі діти, ембріони. Але скляний купол пробитий кулею та всі діти прострілені намертво. Остання п’ята дитина - це дівчинка, до неї ось-ось доторкнеться куля та пройде наскрізь. Позаду розташоване дзеркало. «Бачиш себе у дзеркало, бо ти у війні в тій і в тій стороні», - розповідає Олег про задум експозиції. - «Війну зображують, що ти на війні, на коні, зі шпагою, та діти з дитинства це романтизують. Як це картина про війну, що заохочує? Війну треба зобразити так, щоб від неї було неприємно».

Фігура українського військового Олександра Мацієвського.
Світлина: Олександр Баранчук

Зараз Олег працює над фігурою Олександра Мацієвського, якого 20 грудня 2022 року під Бахмутом російські окупанти розстріляли після того, як він вигукнув «Слава Україні!». Відео з розстрілом українського військового поширилося у соціальних мережах і збурило українське суспільство. Шостий президент України присвоїв Олександру Мацієвському звання Героя України.  У майстерні є невелика фігура, приблизно 15 сантиметрів заввишки. Велика фігура у повний зріст буде стояти біля київської фортеці просто неба. Шостого грудня всі охочі зможуть подивитися фігуру Олександра. Її помістять під скляний купол, щоб погода на неї не вплинула. Також майстер Цьось розповів, що до студії приходила мати Олександра, яка допомагала в створенні фігури свого сина, казала, як він виглядав у житті, та підказувала по пропорціях обличчя.

Олег та Альбіна планують робити майстер-класи з пластичного гриму щосуботи у їхній студії. Головне відвідувачам не лякатися на підході до майстерні фігури трупа без голови з чотирьох серійного фільму «Нескінченність». І пам’ятати, всі і все тут «як живі».

Олександр Баранчук, Daily Dahl`

Немає коментарів:

Дописати коментар

Експерти обговорили результати публічної дипломатії України

Скріншот конференцї Культурна дипломатія є важливим інструментом у досягненні зовнішньополітичних інтересів України та є важливим інструмен...